Skip to content

Vad kan en Marknadscoach hjälpa dig med?

Vi vill vägleda dig – så att du kan skapa den bästa marknadsföringen för ditt företag.

Vi börjar därför med att titta på nuläget,
hur fungerar din marknadsföring idag? Därefter diskuterar vi vart du vill komma – vad är viktigast nya kunder eller merförsäljning på befintliga?

Sälja hur, det vanliga sättet eller en ny idé?
Ibland kanske du är för nära din egen verksamhet – då blir det svårt att med egna ögon se nya sätt att marknadsföra och hitta kunder. Tillsammans löser vi detta.

Sen tittar vi på dina resurser:
vad vill och kan du göra själv. Vad hinner du med? Vilken budget har du? Sen sätter vi upp en enkel plan, för det närmaste månaderna, året. Det du vill göra själv stöttar vi dig att genomföra – det du behöver hjälp med fixar vi åt dig.

Målet – är naturligtvis det mål du vill uppnå.
Mer försäljning, ökad kännedom om ditt företag eller något annat. Marknadscoachen hjälper dig hela vägen och även att utvärdera resan dit.

Businessman hand arranging wood block with icon business strateg

Din egen lilla reklambyrå

Förutom att coacha (vägleda) dig i hur du gör din egen marknadsföring hjäper vi dig såklart med att ta fram en Marknadsplan eller utarbeta en marknadsstrategi. Behöver du

  • logotyp
  • webbplats
  • illustrationer
  • tryckt material, tex foldrar
  • material till digitala kampanjer
  • starta med Sociala Medier?

Bara hör av dig!

E-learning – kurser på nätet

Vi jobbar med flera olika verktyg och hjälper kunder att sätta upp och utveckla kursplattformen. För att en kursplattform ska ge bästa möjliga intäkter är det viktigt med så kallade flöden. Detta kan vara e-brev – när eleven startar, e-brev med tips för att aktivera eleven och få hen att slutföra kursen och köpa en till. Denna typ av kommunikation sker oftast inom kursplattformen men ofta kan man också koppla ihop sitt eget e-brevs verktyg. Självklart hjälper vi även till med marknadsföring av dina kurser på samt att skriva bra innehåll och SEO.
Vi har erfarenheter från flera olika kursplattformer bland andra
– Kajabi
– Thinific
– Learnpress, Namaste med flera i WordPress

 

Nätverka & Marknadsföra

Vi har även erfarenhet av hur man nätverkar och marknadsför sig samtidigt samt erfarenhet av mässor och events.

Apropå nätverk

Vi har många olika leverantörer och alternativa lösningar för att passa just dig och din budget.

Vill du förbättra din SEO – sökoptimering så har vi just den person du behöver i nätverket. Ingela på webbreda.se

Illustrationer, bilder på AnnAs Alster

En egen liten webbplats där du hittar exempel på logotyper, illustrationer mm. Samt även helt egna alster gjorda med penna och pensel.

Om Marknadsföring

Företagets planer

Detta är en översikt av de olika planer/steg som kan upprättas för ett företag. DU måste inte ha alla dessa planer och man kan ha en annan ordning men varje rubrik bör gås igenom eftersom de alla hör ihop och påverkar företaget.

Kommunikation är både information och marknadsföring.

Det är viktigt att du tänker igenom hur detta sköts inom ditt företag. Vanligtvis särskiljer man innehållet men har en gemensam profil för deras utseende. Viktigt att tänka på är att även om informationen inte ska ge försäljning så behöver även denna utformas så att mottagare vill läsa – dvs du behöver även skriva informationen så dess budskap säljs in till målgruppen.

Snag_81b62c4

Att marknadsföra

För att lyckas med din marknadsföring behöver du först – tänka, analysera och sedan planera!

Marknadsstrategi & Marknadsplan

Strategin ska vara övergripande och baseras på företagets affär historiskt och vilka övergripande mål och vision du har. Strategin tar du fram när du startar företaget och sedan med några års mellanrum – såvida du inte förändrar företagets verksamhet.

Marknadsplanen ska vara kortsiktig – 1år eller kanske halvårsvis. Här ska beskriva årets mål, aktiviteter och budget.

Marknadsföringsstrategi

Det handlar om att hitta den marknadsföring som är bäst för ditt företag – som ger dig mest i retur i form av nya kunder och affärer. Samtidigt ska den självklart vara kostnadseffektiv, genomförbar och uppföljningsbar. För att skapa en strategi behöver du veta:

  1. Att veta vad du har gjort tidigare och hur det gick
  2. Att veta alla sätt man kan marknadsföra på

Punkt 1 har du antagligen kontroll på men hur är det med punkt 2. Ibland kan man fastna i gamla hjulspår och behöva se med nya ögon.

Välkommen att prova byråns marknadsögon. Du kan teckna ett startpaket på 3h för att göra en första genomgång av din  marknadsföring.

Marknadsplan

En marknadsplan behöver inte vara ett omfattande dokument, det kan vara en A4 med snabba noteringar. Marknadsplanen ska innehålla:

  1. Analys av nuläget. Hur ser vårt företag ut och hur ser vår marknads ut.
  2. Hot och Möjligheter. Vilka hot finns det mot vår marknad och vilka möjligheter.
  3. Våra Mål. Hit vi vill nå, gärna i siffror – för att mäta resultatet.
  4. Våra strategier. Vilka sätt/vägar vi ska gå för att nå målen.
  5. Våra aktiviteter. Vad vi ska göra för att nå målen.
  6. BUDGET. Vad det kostar att genomföra aktiviteterna och vad det kan ge i intäkt.

AnnAs Byrå hjälper dig med hela eller delar av marknadsplanen läs mer under rådgivning om du är intresserad.