Sociala Medier

– att via Sociala Medier nå kunder, prospekts, leverantörer, ägare och press och öppna en dialog – kan förbättra din affär.

Frågan ”Måste man finnas på Facebook” hörs ofta och  svaret är numera ja, du bör finnas, på Facebook, Linkedin och Google+. Däremot behöver du inte föra en dialog i alla tre. För att ta reda på hur du ska göra behöver du göra en kort analys utifrån dina kunders behov.

Kontakta AnnAs Byrå för ett kostnadsfritt startmöte där vi diskuterar var och hur det kan fungera med Sociala Medier för ditt företag.

Social Mediestrategi

När företaget ger sig ut på de Sociala Medierna uppstår genast helt nya frågor. Frågor som behöver diskuteras är till exempel:

  • Vilka medier ska vi finnas på?
  • Varför ska vi finnas på dem?
  • Vad ska vi dela?
  • Vem ska dela?
  • Medarbetare och Sociala Medier

En Social Mediestrategi måste omfatta alla medier, vara tydlig och tillgänglig för alla på företaget, kontakta AnnAs Byrå om du vill ha hjälp med att upprätta ditt företags Sociala Mediestrategi.

Woman talking

Föreläsningar

Vill du sprida ökad information om Sociala Medier? Jag håller föreläsningar från ca 30 minuter till heldags seminarium. Dels som öppna föreläsningar men även anpassade beroende på åhörarnas önskemål.  Exempel på föreläsningar:

  • Guidad tur genom Sociala Medie djungeln
  • Tio Sociala Medie funktioner för företag
  • Sociala Medier – grundkurs för företagare

Varmt välkommen att kontakta AnnA Lundgren för föreläsningsuppdrag!

Kontakt? Klicka här! Kontaktinformation: AnnAs Byrå  – Anna Lundgren  – Tel: +46 708 487058 – epost: anna (at) annasbyra

people meeting and talkingVarför är det så populärt med Sociala Medier

Olika teorier om Sociala Mediers popularitet fokuserar olika mänskliga beteenden; att vi vill skryta, dela med eller bara märkas. Själv tror jag mest på vår nyfikenhet. Vi är i grunden flockdjur, vi vill träffas och kommunicera. Vi vill veta vad som händer, vi vill berätta vad som hände oss. Vi vill också få uppmärksamhet och det är precis det vi får via ”gilla” knapparna.  När någon också delar vår status vidare, växer vår trovärdighet och vi känner oss sedda.

I kölvattnet på Sociala Medier finns referensmarknadsföring – den  förespråkar att ”sälja via referens”. De produkter jag vill ha och gillar – är mer intressanta för mina vänner än produkter jag inte gillar.

Referensmarknadsföring fungerar bäst i grupper eller nätverk. Oavsett om du träffat någon i verkliga livet eller blivit vän/bekant online är dina åsikter viktiga. När du tipsar om varor du köpt på nätet bekräftar du att produkten är bra.

Hur får du referenser på dina produkter och tjänster?

Hur gör du för att dina kunder ska vilja ha just din produkt eller tjänst?